Ekstra Bladet oktober 2000
På jagt efter dyret
Af Dan Jensen
Mosaikker,
skulpturer og en charmerende uorden fanger øjet, før den danske nordmand Baard
Owe tager imod i huset på Frederiksberg.
Han
er klædt i krøllet skjorte, slidt T-shirt, sandaler og tømrerbukser. Håret
stritter, og smilet lurer i de intense, blå øjne. Netop nu er han aktuel i
spillefilmen 'Dykkerne' og - ikke mindst - i TV 2's 'Hotellet', hvor han spiller
vagtmester John Christian Lundbye. Særlingen uden fortid. Hotellets mystiske
skygge i kælderen med det store fyr.
Baard
Owe er 63 år og kommer fra Norge. Han gik på Statens Teaterskole i Oslo,
indtil han i 1956 søgte ind på Aalborg Teaterskole for at afslutte sin
uddannelse. Han har spillet med i en lang række film, revyer, tv-udsendelser og
teaterforestillinger og er kendt for sin personlige indgang til faget, hvor han
aldrig har fulgt den slagne vej.
I
en periode forlod han skuespilleriet for at læse teologi på universitetet og
uddannede sig senere til zoneterapeut.
-
Det er jo lidt af en gåde, hvem John Lundbye er. Jeg kan ikke sige, hvor han
sover. Eller hvor han bor. Han er der bare. Han er vagtmester. Han går i det tøj,
som han går i, og prøver at være et ordentligt menneske og er som
udgangspunkt pragmatiker. Det er det hele, siger Baard Owe med den
karakteristiske dybe røst, der klinger som tusind djævle og fylder hele
rummet.
Det
markerede, mørke ansigt med det intense blik har givet ham adskillige roller
med dæmonisk islæt. Frysende, iskolde portrætter. Pastor Zeem i 'Charlot og
Charlotte', overlæge Bondo i 'Riget'. Den ildevarslende tysker Eric i
'Dykkerne.' Og nu altså den mystiske vagtmester Lundbye.
Baard
Owe er naturligvis ikke som sine roller. Han smiler meget og er glad og tilfreds
og spadserer myndigt rundt i huset. Men han forstår det med dæmonien. Sådan
er hans udstråling. De spidse øjenbryn. Ansigtet og de brede skuldre. Han
ligner, det ved han, men afviser med et flintrende smil, at han er tiltrukket af
det dæmoniske.
-
Det er jo bare et spørgsmål om ord. Hvad er dæmoni? Jeg aner det ikke. Sådan
er min udstråling. Som skuespiller vælger man jo ikke selv. De roller, som man
får, afhænger meget af, hvordan du bliver set første gang. Så er du sat i bås,
og så bestiller de tre runder af det næste gang, siger han og trækker på
skuldrene.
Der
er Prince Light og pulverkaffe på bordet. Katten Djenghis slikker sig i solen.
Hustruen Marie-Louise har sin mor på besøg. Der er farvestrålende fliser og
mosaikker på væggene. Engang drømte Baard Owe om at blive billedhugger,
digter, maler. Men han kom fra det som ung, hvor skuespillet krævede det hele.
20 år senere tog han det op igen.
-
Som alle andre er jeg selvfølgelig stødt på en masse dæmoni i mit liv. Alle
mennesker har noget dæmonisk i sig. Ønsker du, at det går en anden dårligt,
er det jo en form for forbandelse, som du kaster ud i luften. Det er også dæmoni,
siger han og smiler.
Øjnene
glimter. Han suger på sin cigaret.
DET
DYRISKE MENNESKE
-
Ved du hvad. Selvfølgelig er der en del af mig selv i rollerne. Ellers kan jeg
ikke spille dem. Men en hvilken som helst, der har en begejstring eller kraft i
sig, vil nogle gange fremstå som en bulldozer eller en fanatiker. Så siger de,
at man er dæmonisk. Men det er jeg sgu ikke. Ha ha.
Den
dæmoniske udstråling kommer måske fra den primitive side af mennesket, som
Baard Owe har været på jagt efter, siden han var dreng. Et vendepunkt kom, da
han som 12-årig var tæt på at blive slået ihjel. I Norge, hvor han kommer
fra, samler man fældede tømmerstokke på de tilfrosne elve om vinteren. Man
kan gå på dem om vinteren, men om foråret er det farligt. For hvis isen er
skrøbelig, går det hele under.
-
Det var forår. Nogle andre drenge var efter mig, og jeg flygtede ud over tømmeret.
Pludselig brød isen under mig. Tømmeret gik under. Mange hundrede stokke. Jeg
dansede og hoppede og sprang. Og pludseligt var det ovre. Jeg tænkte: Hvad
skete der? Det var ikke mig. Et urinstinkt havde taget over. Jeg opdagede det
utrolige styringssystem, som vi har, hvis vi lægger civilisationens vægtlod
fra os, siger han.
Siden
har han været på jagt efter netop dén tilstand, hvor intellektet slår fra,
og krop, ånd og sjæl arbejder sammen uden barrierer og hindringer.
-
Det er en form for zen, hvor der er manglende intellektuel adskillelse mellem
krop og ånd. Man ser det hos folk i livsfare eller under hypnose. Og hos en
mand som Michael Laudrup. Det opstår, når du bringer dig i harmoni med det,
som jeg betragter som det inderste, primitive menneskevæsen, siger han.
Han
har opfundet sin egen træningsmetode, Todo, der skal hjælpe med til at nå målet.
En teknik til muskeltræning og selvcentrering, som han har udviklet fra kung fu
og thai chi.
KROPPENS
SKÆVHEDER
Han bekender sig til et holistisk livssyn. Mennesket er en helhed, der skal
plejes. Han er veltrænet og spændstig trods sine 63 år.
Hans
mor var Mensendieck-lærer og prægede ham med bevidstheden om kroppens bevægelser
og æstetik. Han træner todo. Og så går han med strøm gennem kroppen. I
brystlommen ligger batteriet, hvorfra ledninger går gennem skjorteærmerne til
dioder, der er hæftet til fingerspidserne med plaster. Strømmen er kraftig og
stimulerer hans nervesystem.
- Det er en form for biofeedback, der hele tiden giver
impulser, som jeg skal holde styr på. Det er en del af todo og er faktisk
arbejdsfri vægtløftning. Og er der barrierer i kroppen, banker strømmen på,
til der er fri bevægelse. Strømmen finder kroppens skævheder, siger han.
Tilbage til artikler