Ekstra Bladet marts 2000
Klar med fremtids-tv
Af Dan Jensen
Fremtidens
tv er interaktiv, uden grænser og ligger lige rundt om hjørnet. Om et par uger
sender Elektropa, der er en underafdeling af filmselskabet Zentropa, sit bud på
fremtidens tv i luften.
Konceptet
hedder TVropa.com og bliver en engelsksproget internet-portal, der på sigt skal
være hjemsted for adskillige tusinder film og programmer af vidt forskellig størrelse,
der udelukkende skal kunne hentes ned fra internettet.
Niels
Aalbæk Jensen - hurtigsnakkende
udviklingsdirektør i Elektropa og lillebror til
Zentropas mere kendte Peter Aalbæk Jensen med
den høje cigarføring - ser enorme muligheder i det ny tv-format. Den
teknologiske udvikling tordner afsted og med op til 500 millioner modtagere i
den anden ende, er der stort set ingen grænser for mediets potentiale.
-
Der er simpelthen en medierevolution på vej, som vil ændre hele vores sociale
adfærd. Fremtidens tv findes på internet og vil bryde mediernes monopol og den
politiske styring. Alle vil kunne komme til orde, siger han, da Ekstra Bladet møder
ham i Elektropas barak i Zentropa-filmbyen i Avedøre ved København, hvor 18
medarbejdere sørger for at koordinere forberedelserne til kanalen.
Elektropa
vil være med fra begyndelsen, når det brager løs. Og det er der
tilsyneladende ikke mange andre der vil. I hvert fald finder Niels Aalbæk
Jensen det grotesk, at de danske politikere har brugt så mange kræfter på at
diskutere et medieforlig om kanaler, der er baseret på en teknologi, som om få
år vil være totalt passé og håbløst gammeldags.
-
Medieforliget har været et hjernedødt spild af tid, for hele
omdrejningspunktet er jo sendetid. Og den diskussion er slet ikke aktuel med den
ny teknologi. Tiden er simpelthen ved at rinde ud for tv, som er bundet på hænder
og fødder af sendetid. Medieforliget er uden perspektiv. Lige nu bliver der for
alvor sadlet om, og når der kommer gang i tingene, tror jeg, at mange
politikere bliver nødt til at sætte sig tungt i stolen og sige 'hvad helvede
skete der', siger Niels Aalbæk Jensen.
SPEJDERDRENGE
Han mener samtidig, at DR og TV 2 står til at blive kørt bag af dansen i
kampen om en fornuftig plads i mediehavets enorme udbud af programmer og
stationer. Mest fordi de danske politikere ikke er i stand til at navigere
ordentligt i det flimrende mediebillede.
-
Jeg opfatter overhovedet ikke DR og TV 2 som konkurrenter, og jeg misunder dem
ikke. De ved, hvad fremtiden vil bringe, men står i et megadilemma, fordi de får
licenskroner og derfor er i lommen på politikerne.
-
Og politikerne har slet ikke forstået det her. Når man sætter sekundafolk til
at være medieordførere, har man ingen respekt for, at computer- teknologien
snart vil ændre hele mediebilledet. Medieordførerne ligner jo spejderdrenge
med et AOF-kursus i video som eneste ballast. Det burde være de ypperste ordførere
af alle, der tog sig af medieområdet i dag, mener Niels Aalbæk
Jensen.
FORSØG
TIL EFTERÅRET
Den kommende medierevolution bygger på ny teknologi, der gør det muligt at
telefonere, surfe, se tv og høre radio over internettet i meget høj kvalitet -
og til en meget billig pris - gennem parabolantenner. I Sverige eksisterer
systemet allerede, og til efteråret bliver der iværksat forsøg med det i
Nordsjælland.
Teknologien
er endnu ikke optimal, men der er ikke lang vej, før det bliver muligt at hente
alt ned fra internettet, mener Niels Aalbæk
Jensen, der forudser, at tv-skærmene og internettet smelter sammen inden for de
næste to år. I det billede er det tydeligt, hvem der bliver taberen, mener
han.
-
For eksempel har DR kun to vinduer - nemlig DR 1 og DR 2. Vi har så mange, vi
vil have, siger han.
MEDIEBASTARD
Efter vanlig Zentropa-model skorter det ikke på de veldrejede sætninger i præsentationen.
På TVropa.coms hjemmeside bliver internetkanalen præsenteret som en
mediebastard, der fratager massemediet dets kontrollerende magt og overlader det
til den enkelte seer at udvælge og forvalte mængden af programmer. 'Klik. Se.
Skab. Bryd massemediernes kontrol,' som det hedder.
For
fremtidens tv skal skabes af seerne. På den ny internet-tv-kanal skal seeren
klikke sig vej gennem en lang række programmer om alt mellem himmel og jord og
selv vælge de bedste og mest interessante programdele blandt et mangfoldigt
udbud af underholdningsprogrammer, undervisning, film, teknologi og mange, mange
andre ting.
I
begyndelsen vil der kun være et begrænset antal programmer at vælge imellem på
TVropa.com, men på sigt vil tallet komme op på adskillige tusinder, som seerne
kan vælge imellem efter lyst og humør. Og efter tid og behov. For internet-tv
er ikke betinget af programlægning, men kan ses præcis, når seeren har tid og
lyst.
REKLAMER
BETALER
TVropa.com er portalen, hvor de mange programmer bliver samlet. Producenterne
bliver små, selvstændige enheder.
Folk
med en god idé kan få lov til at låne Zentropas udstyr og lokaler til at
producere programmer. Så hvis et program viser sig ikke at have nogle seere,
eller hits, som det hedder i internet-fagsproget, er der ingen, der taber penge.
Og
bliver det en succes, deler Zentropa og producenten i porten. Pengene skal komme
fra reklamer på hjemmesiden. Zentropa har en aftale med en reklameudbyder, der
betaler 10-25 øre pr. klik på siden, og Niels Aalbæk
Jensen regner med, at tallet hurtigt vil komme op i nærheden af 100.000 seere
om dagen.
AKTIVE
SEERE
- Tv og film bliver lavet til passive seere med en fremadskridende handling,
mens tv på internettet henvender sig til aktive seere, der kan gå ind hvor som
helst i programmet. For eksempel kan fodboldklubber kan få deres egen tv-kanal
på internettet og sende uredigerede interview med spillerne og træneren, som
supporterne så selv kan klikke sig ind og ud ad, siger Niels Aalbæk
Jensen.
Der
er endnu ikke sat dato på, hvornår TVropa.com går i luften. Når det sker,
bliver det i første omgang med 101 treminutters sekvenser - mest af
underholdende karakter.
-
Sådan nogle, som man kan se i arbejdstiden uden at blive fyret, griner Niels Aalbæk
Jensen.
Senere følger en række andre programmer, der alle bliver
lagt på et lager, så seeren altid kan gå ind og hente dem.
Tilbage til artikler