Ekstra Bladet marts 2000


Klar med fremtids-tv

Af Dan Jensen


Fremtidens tv er interaktiv, uden grænser og ligger lige rundt om hjørnet. Om et par uger sender Elektropa, der er en underafdeling af filmselskabet Zentropa, sit bud på fremtidens tv i luften.

Konceptet hedder TVropa.com og bliver en engelsksproget internet-portal, der på sigt skal være hjemsted for adskillige tusinder film og programmer af vidt forskellig størrelse, der udelukkende skal kunne hentes ned fra internettet.

Niels Aalbæk Jensen - hurtigsnakkende udviklingsdirektør i Elektropa og lillebror til Zentropas mere kendte Peter Aalbæk Jensen med den høje cigarføring - ser enorme muligheder i det ny tv-format. Den teknologiske udvikling tordner afsted og med op til 500 millioner modtagere i den anden ende, er der stort set ingen grænser for mediets potentiale.

- Der er simpelthen en medierevolution på vej, som vil ændre hele vores sociale adfærd. Fremtidens tv findes på internet og vil bryde mediernes monopol og den politiske styring. Alle vil kunne komme til orde, siger han, da Ekstra Bladet møder ham i Elektropas barak i Zentropa-filmbyen i Avedøre ved København, hvor 18 medarbejdere sørger for at koordinere forberedelserne til kanalen.

Elektropa vil være med fra begyndelsen, når det brager løs. Og det er der tilsyneladende ikke mange andre der vil. I hvert fald finder Niels Aalbæk Jensen det grotesk, at de danske politikere har brugt så mange kræfter på at diskutere et medieforlig om kanaler, der er baseret på en teknologi, som om få år vil være totalt passé og håbløst gammeldags.

- Medieforliget har været et hjernedødt spild af tid, for hele omdrejningspunktet er jo sendetid. Og den diskussion er slet ikke aktuel med den ny teknologi. Tiden er simpelthen ved at rinde ud for tv, som er bundet på hænder og fødder af sendetid. Medieforliget er uden perspektiv. Lige nu bliver der for alvor sadlet om, og når der kommer gang i tingene, tror jeg, at mange politikere bliver nødt til at sætte sig tungt i stolen og sige 'hvad helvede skete der', siger Niels Aalbæk Jensen.

SPEJDERDRENGE
Han mener samtidig, at DR og TV 2 står til at blive kørt bag af dansen i kampen om en fornuftig plads i mediehavets enorme udbud af programmer og stationer. Mest fordi de danske politikere ikke er i stand til at navigere ordentligt i det flimrende mediebillede.

- Jeg opfatter overhovedet ikke DR og TV 2 som konkurrenter, og jeg misunder dem ikke. De ved, hvad fremtiden vil bringe, men står i et megadilemma, fordi de får licenskroner og derfor er i lommen på politikerne.

- Og politikerne har slet ikke forstået det her. Når man sætter sekundafolk til at være medieordførere, har man ingen respekt for, at computer- teknologien snart vil ændre hele mediebilledet. Medieordførerne ligner jo spejderdrenge med et AOF-kursus i video som eneste ballast. Det burde være de ypperste ordførere af alle, der tog sig af medieområdet i dag, mener Niels Aalbæk Jensen.

FORSØG TIL EFTERÅRET
Den kommende medierevolution bygger på ny teknologi, der gør det muligt at telefonere, surfe, se tv og høre radio over internettet i meget høj kvalitet - og til en meget billig pris - gennem parabolantenner. I Sverige eksisterer systemet allerede, og til efteråret bliver der iværksat forsøg med det i Nordsjælland.

Teknologien er endnu ikke optimal, men der er ikke lang vej, før det bliver muligt at hente alt ned fra internettet, mener Niels Aalbæk Jensen, der forudser, at tv-skærmene og internettet smelter sammen inden for de næste to år. I det billede er det tydeligt, hvem der bliver taberen, mener han.

- For eksempel har DR kun to vinduer - nemlig DR 1 og DR 2. Vi har så mange, vi vil have, siger han.

MEDIEBASTARD
Efter vanlig Zentropa-model skorter det ikke på de veldrejede sætninger i præsentationen. På TVropa.coms hjemmeside bliver internetkanalen præsenteret som en mediebastard, der fratager massemediet dets kontrollerende magt og overlader det til den enkelte seer at udvælge og forvalte mængden af programmer. 'Klik. Se. Skab. Bryd massemediernes kontrol,' som det hedder.

For fremtidens tv skal skabes af seerne. På den ny internet-tv-kanal skal seeren klikke sig vej gennem en lang række programmer om alt mellem himmel og jord og selv vælge de bedste og mest interessante programdele blandt et mangfoldigt udbud af underholdningsprogrammer, undervisning, film, teknologi og mange, mange andre ting.

I begyndelsen vil der kun være et begrænset antal programmer at vælge imellem på TVropa.com, men på sigt vil tallet komme op på adskillige tusinder, som seerne kan vælge imellem efter lyst og humør. Og efter tid og behov. For internet-tv er ikke betinget af programlægning, men kan ses præcis, når seeren har tid og lyst.

REKLAMER BETALER
TVropa.com er portalen, hvor de mange programmer bliver samlet. Producenterne bliver små, selvstændige enheder.

Folk med en god idé kan få lov til at låne Zentropas udstyr og lokaler til at producere programmer. Så hvis et program viser sig ikke at have nogle seere, eller hits, som det hedder i internet-fagsproget, er der ingen, der taber penge.

Og bliver det en succes, deler Zentropa og producenten i porten. Pengene skal komme fra reklamer på hjemmesiden. Zentropa har en aftale med en reklameudbyder, der betaler 10-25 øre pr. klik på siden, og Niels Aalbæk Jensen regner med, at tallet hurtigt vil komme op i nærheden af 100.000 seere om dagen.

AKTIVE SEERE
- Tv og film bliver lavet til passive seere med en fremadskridende handling, mens tv på internettet henvender sig til aktive seere, der kan gå ind hvor som helst i programmet. For eksempel kan fodboldklubber kan få deres egen tv-kanal på internettet og sende uredigerede interview med spillerne og træneren, som supporterne så selv kan klikke sig ind og ud ad, siger Niels Aalbæk Jensen.

Der er endnu ikke sat dato på, hvornår TVropa.com går i luften. Når det sker, bliver det i første omgang med 101 treminutters sekvenser - mest af underholdende karakter.

- Sådan nogle, som man kan se i arbejdstiden uden at blive fyret, griner Niels Aalbæk Jensen.

Senere følger en række andre programmer, der alle bliver lagt på et lager, så seeren altid kan gå ind og hente dem.

Tilbage til artikler